-
OFV:
Leder for kjøretøydata
-
Møller Bil:
Junior Business Controller
-
Møller Bil Jessheim:
Markedssjef Volkswagen personbil
-
Møller Bil Haugesund:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway:
Aftersales Operations Specialist
-
XPeng Motors Norway:
Warranty Specialist
-
Toyota Voss A.S:
Bilmekanikar
-
VerkstedGrossisten:
Lager- og Deleselger
-
Bavaria Norge:
Salgskonsulent
-
Helios:
Salgs- og supportmedarbeidere
-
Bilia JLR Import Norway:
Salgsdirektør, Bilia JLR
-
Bilia JLR Import Norway:
Client Experience Manager, Bilia JLR
-
Toyota Sotra AS:
Salgskonsulent
-
Volmax:
Administrerende direktør
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Produksjonsleder verksted
-
Nesbyen Auto AS:
Servicemarkedssjef
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
Møller Bil Oslo Vest:
Produksjonsleder
-
Svalbard Auto AS:
Mekaniker for personbil
-
Tryg:
Salgssjef i bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Personlig servicetekniker
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
Toyota Insurance Services:
Network Account Manager
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Mekaniker Kjøretøyverksted
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
Ny Renault Scenic E-Tech
Praktisk familiebil blir elektrisk
Den åpnet opp en helt ny klasse da den debuterte i 1996. Nå står femte generasjon Scenic på scenen i München, og den blir elektrisk.
Det har vært mye spekulasjoner rundt nye Scenic som utvilsomt er en meget viktig modell for Renault. Vi har vist både spionbilder og renderinger i flere omganger, og derfor blir det fint å få klarhet i detaljene både vi og andre har spekulert rundt.
Nye Scenic lanseres kun som elbil basert på samme CMF-EV plattform som ligger under nye Megane og fetteren Nissan Ariya.
Standard Range
Den lanseres med to alternative drivlinjer, men firehjulsdrift er ikke noe tema – i alle fall foreløpig. Her er det forhjulene som står for fremdriften.
Basisversjonen «Standard Range» har en motor som yter 125 kW/170 hk og maks dreiemoment på 280 newtonmeter. Batteripakken har en kapasitet på 60 kWt som skal holde til en WLTP-rekkevidde på inntil 420 kilometer, og maks ladefart er 130 kW.
Og mens vi snakker om fart – akselerasjonstesten til hundre tar 9,3 sekunder og maks hastighet er 150 km/t.
High Range
Siden nordmenn flest er opptatt av rekkevidde vil jeg tro at bestselger her i landet blir modellen som heter High Range. Den har en batteripakke på 87 kWt som skal gi rekkevidde på over 620 kilometer under ideelle forhold.
Her får du også en kraftigere motor med 160 kW/217 hk og maks dreiemoment på 300 Nm. Det betyr 0-100 km/t på 8,4 og toppfart på 170 km/t.
Bilene har en om bord-lader på 22 kW, og du hurtiglader med maks 150 kW slik at du bruker rundt halvtimen på å lade 20 til 80 prosent.
God plassutnyttelse
Bilen har et relativt beskjedent fotavtrykk med en lengde på 447 centimeter, en bredde på 186 og en høyde på 157 cm over en akselavstand på 278,5 cm. Det rause bagasjerommet har en kapasitet på 545 liter som øker til 1670 liter med nedlagte bakseterygger.
Det er ikke noe som antyder at den skal komme en lengre utgave med syv seter, men firehjulsdrift kan kanskje være aktuelt om markedet etterspør dette. Plattformen er i alle fall klargjort for det.